| | | | | |
 

Ditte Ejlerskov. Foto: Statens Værksteder for Kunst

Ny udstilling skal heale og helbrede publikum

UDSTILLING: ”Oxytocin er som en gudinde, vi har glemt at dyrke”, siger kunstneren Ditte Ejlerskov, der er aktuel med ny soloudstilling på Nikolaj Kunsthal i København, som skal øge tilskuernes indhold af kærlighedshormonet oxytocin i blodet.

Ditte Ejlerskov arbejder med at skabe balance mellem oxytocin og præstationshormonet adrenalin, og med soloudstillingen "The Cult of Oxytocin" har hun bestræbt sig på at lave en meditativ totalinstallation, der på tværs af medier og formater udnytter, hvad hun opfatter som kunstens rensende egenskaber, farvernes healende kraft og den evige kamp mellem hormonerne oxytocin og kæmp- eller- flygthormonet adrenalin.

At Ejlerskov mener, at hendes kunst kan heale og helbrede, udtrykker hun således i forbindelse med sin udstilling:

”Historisk set hang kunst, videnskab og religion sammen. En udrensende proces. Min idé er at sammenføre dem igen, om så bare for et øjeblik i udstillingen på Nikolaj Kunsthal. Jeg har skabt en imaginær futuristiske sekt, hvor du kan komme og blive helet som på et kurophold. I denne sekt er din krop en avatar, hvis egenskaber du kan skifte ud, når du vil.”

Oxytocin bliver ofte beskrevet som kærlighedshormonet, da det findes naturligt i kroppen og udskilles ved kram, kys, sex og ikke mindst mellem mor og barn i forbindelse med fødslen. Og Ditte Ejlerskov er efter at have været gravid med sit andet barn begyndt at udnytte oxytocinet i sine fremstillingsprocessor, forklarer hun: 

”Malerierne fungerer nærmest helbredende for mig. Tidligere bearbejdede jeg billeder, der kom til mig gennem mainstreamkulturen og scam-emails, men farvegradient-malerierne kommer indefra. Fra oxytocinet. Når jeg maler, er der balance. Ingen adrenalin. Et tempel, hvor jeg kan trække vejret og genstarte min hjerne. Denne oplevelse vil jeg gerne give videre til besøgeren på kunsthallen.”

The Cult of Oxytocin er kalenderårets første udstilling i Nikolaj Kunsthal. Ditte Ejlerskovs udstilling indtager hele huset og byder på malerier, meditative videoprojektioner, vævede tæpper og 3D-printede NFT-skulpturer, der er inspireret af Uffizi-galleriet i Firenzes’ berømte, antikke marmorskulptur Bryderne.

Men hvor for eksempel antikkens brydere var mænd, er Ditte Ejlerskovs brydere to kvinder, der figurerer i kunsthallen på store uldtæpper, som 3D-printede skulpturer, som malerier og i filmarbejder. Kvinderne repræsenterer oxytocin og adrenalin, der kæmper om magten i menneskets blod: 

”De to wrestlers repræsenterer de to hormoner, der kæmper om magten i menneskets blod: Oxytocin og adrenalin. På sigt, når vi alle forstår forholdet mellem de to, kan vi sætte frygt til side og lade vores kroppe hele og udnytte deres fulde potentiale. Måske her kan vi så begynde at undersøge alle de muligheder, der er i vores hjerner, som i dag er på stand by,” fortæller hun. 

I galleriet kan man blandt andet også opleve Ejlerskovs duotonede Gradiant Paintings, der er en serie malerier, der ifølge hende fungerer som kromoterapi, hvis effekter har været debatteret allerede i 1025 i den persiske "Canon of Medicine", hvor man metodisk brugte farvet lys til at balancere kroppens manglende energi på et fysisk, følelsesmæssigt, åndeligt og psykisk niveau helt afhængigt af, hvilke farver den enkelte person har brug for.

”I flere år har jeg med store pensler malet farvegradient-malerier, hvor to farver møder hinanden på et lærred. Det har handlet om stilhed, meditation og lykkehormonet, oxytocin. Denne periode – som jeg stadig er i – er min ”udrensning”, forklarer hun om malerierne, der består af mange tynde, nærmest gennemsigtige lag af maling og medium, hvor de forskellige fortoninger vibrerer og arbejder gennem lagene.

Udstillingen kan indtil 8. maj ses på Nikolaj Kunsthal, Nikolaj Plads 10 i København K