| | | | | |
 

Podcastserie skal give medicinstuderende livet tilbage

PODCAST: Medicinstuderende lever hektiske liv, hvor der ikke er mange stunder til at stresse af og hygge sig. Men det vil podcastserie bestående af 10 minutters podcast per sygdomsenhed i medicinstudiets samlede pensum nu råde bod.

Ifølge læge Morten Ruge, som står bag podcastserien, er den først og fremmest tænkt som prægraduat eksamensforberedelse.

Indtil nu har Morten Ruge og hans kolleger udgivet flere end 130 udsendelser til medicinstuderende via appen Curriculy.

Udsendelserne er alle skrevet og indtalt af medicinstuderende og nyuddannede læger, og alle manuskripterne er siden læst igennem af speciallæger og Morten Ruge, som har fået indskrevet sin podcastserie i i KU's iværksætter-program SUND-HUB, hvor han har startet Lubdub productions, som producerer podcasts, ikke kun til medicinstuderende, men også til hospitaler, fagselskaber og sundhedsvæsnets aktører generelt.

”Medicinstuderende lever travle liv, hvor studiet skal presses ind. Der er sjældent tid til at læse hele pensum i bogform. LubDub producerer pensum på lyd, så de medicinstuderende selv kan bestemme, hvor og hvordan de lærer bedst," siger Morten Ruge.

"Podcasts udmærker sig ved at være lytbare når som helst og hvor som helst. På vej fra kollegiet til studiet, arbejde eller lægeaftalen. Over opvasken alene eller i bilen på vej til konsultation, sammen med partneren. Den tid, som de medicinstuderende sparer ved at udnytte deres transportid mere konstruktivt, kan bruges til at få prioriteret noget alenetid med sig selv eller med deres vennerne,” siger han. Han forventer, at serien kommer op på 800-1.000 udsendelser for på den måde at dække alle de sygdomme, som indgår i pensum på kandidaten i medicin.

Og podcastserien, som blandt andet indeholder episoder om akutmedicin, psykiatri, gynækologi og obstetrik og i øvrigt er på vej med blandt andet dermatologi, er allerede en succes ifølge Morten Ruge, der forklarer, at projektet startede forsigtigt ud sidste år i september og allerede i forårssemesteret havde 24.000 afspilninger.

”Det svarer til at ca. 25 procent af hele landets medicinstuderende, som har haft et fag, hvor vi udbød podcasts, har lyttet til alle de relevante udsendelser. Efter bare ni måneder er vi ret stolte af det tal, men vi satser på, at endnu flere skal lytte med her i efteråret. Vores ambition er at dække alle de sygdomme, som vi skal lære om på kandidaten, og undersøgelser viser, at hos unge mellem 18-25 år lytter 44 procent ugentligt til podcasts, så der er stadig i hvert fald 19 procent af vores potentielle lyttere, som endnu ikke lytter med,” fortæller han og fortsætter:

”Mange medicinstuderende har stress-symptomer og svært ved at nå det hele. Men hvis man kan have en mere effektiv indlæringstid og således spare et par timer over bøgerne, så kan man jo bruge denne sparede tid på andre ting. Podcast er en anden måde at indtage læring på, ligesom de kan være en effektiv måde til repetition. Det er jo kendt viden, at mennesker lærer bedst ved at lære det samme flere gange, på forskellige flere måder. Man er nødt til at blive stimuleret på flere forskellige måder, når man skal indoptage ny læring."

Morten Ruge, der har sin formidlingsbaggrund som medstifter af podcastserien Stetoskopet for medicinstuderende, fortæller, at den oprindelige tanke var, at de enkelte udsendelser skulle vare cirka 20 minutter, men fandt ud af, at selv de var for tidskrævende for de studerende:

”Inden vi lavede de første udsendelser, lavede vi en del interviews med de studerende for at få deres input til, hvordan de fedeste udsendelser skulle skrues sammen. Der var både overvejelser om form, længde og indhold, som gjorde, at vores oprindelige idé om halvlange 20 minutters udsendelser blev skåret ned til korte 10 minutters genopfriskninger, som de studerende ville have tid til at lytte til, lige meget om de pendlede fra København til Hillerød eller fra Nørrebro til Rigshospitalet,” forklarer Morten Ruge, der forventer at skulle starte revisioner af de udgivne udsendelser allerede i sommeren 2022. En proces, som han tænker skal foregå hvert 2. eller 3. år.

Podcast serien er gratis tilgængelige på podcast-appen Curriculy, som kan findes i de forskellige app-stores eller på Curriculy.com.