Ny bog afslører hvordan vi bliver gjort afhængige af snacks og sodavand
BØGER: En ny bog afslører, hvorfor du ikke kan lade være med at tage endnu en kartoffelchip, og hvorfor det ikke bare er din egen skyld, når din hånd for 7. gang i træk dykker ned i fadet med småkager, selvom din hjerne forsøger at få dig til at lade værre, og du bagefter måske selv ærgrer dig.
Vores spisevaner har ændret sig dramatisk gennem de seneste 50 år og i takt med, at industrielt forarbejdede føde- og drikkevarer i stadig grad har vundet indpas i vores diæt, er vi blevet mere og mere afhængige af industriens tilsætning af kolossale mængder af salt, sukker, og syntetiske fedt- og smagsstoffer, som får os til at spise mere og mere, fastslår den blandt andet Pulitzer Prize-vindende amerikanske journalist og forfatter Michael Moss i sin bog "Hooked", som netop er udkommet i USA.
Michael Moss, der har en række internationale bestsellers bag sig, ikke mindst bogen "Salt, Sugar, Fat," fra 2016, er således gennem sin mangeårige research i ernæring og industrielle fødevarer nået frem til, at størstedelen af de store globale fødevareproducenter designer og markedsfører deres produkter med det primære mål at gøre disse vanedannende og direkte afhængighedsskabende. Endnu mere vanedannende end heroin og tobak. Resultat er, mener Moss, at vi manipuleres i en grad, så vi mister vores frie vilje. Vi bliver federe og federe og mere og mere syge i kraft af, at branchen har gjort overspisning til noget helt almindeligt, fastslår han:
”Lige nu er vi på et foruroligende tidspunkt i madens historie. Flere og flere af os bekymrer os om, hvad vi putter i vores kroppe, og de store fødevareproducenter mærker presset. I håb om at genvinde vores tillid skærer de deres brug af salt, sukker og fedt ned. De mindsker deres markedsføring over for børn. De tilsætter gode ingredienser til deres formler, som for eksempel protein eller fiber. Eller som i tilfældet med Oreo-småkager så tilbyder de nu en afvænningsklinik til de håbløst afhængige, skriver Moss, der således spørger:
”Men kan vi virkelig stole på, at Big Food vil løse de problemer, de selv har skabt for os? Jeg troede måske, at vi kunne, indtil min seneste research i denne en trillion dollar store industri efterlod mig chokeret over alt det, som den gør for at dominere vores spisevaner. Når alt kommer til alt, er det virksomheder, der gør, hvad virksomheder gør: At sælge så mange produkter som muligt i kraft af maksimal lokken. Og alligevel, i et spørgsmål, der er så kritisk afgørende for vores helbred, bruger de vores dybeste menneskelige instinkter mod os for at gøre deres produkter mere vanedannende end nogensinde før, og bagefter forsøger de så ovenikøbet også at udnytte vores bestræbelser på at genvinde kontrollen over vores helbred,” siger Moss, som gør opmærksom på, at Big Food for nylig har overtaget en række store virksomheder, som producerer industrielt slankemad som for eksempel de internationale brands Vægtvogterne og Lean Cuisine:
”Man må indrømme, at det er klogt at tjene penge for at hjælpe os med at blive fede og derefter tjene på vores indsats (normalt nyttesløst) for at tabe sig,” skriver Michael Moss, der også argumenterer for, at den forarbejdede fødevareindustri ikke adskiller sig fra tobaksfirmaer som Philip Morris, der i årtier løj om cigaretternes skadelige og vanedannende karakter.
Michael Moss: "Hooked". Koster 248 kroner på Saxo.dk
- Oprettet den .