| | | | | |
 


Sofie Gråbøl løfter dansk drama fra en fødegang til internationalt niveau

 
 
 
 
 

TV-DRAMA: TV2’s nye lovende hospitalsserie "Dag & nat" om arbejdet på en stor dansk fødeafdeling viser konsekvenserne af mange års gentagne sparekrav, stramme budgetter og nødvendigheden af medarbejderes konstante overarbejde. Men den handler mindst også ligeså meget om kollegiale relationer, omsorgsfuld pleje, og mangfoldige fødsler og forældre.

TV2’s nye lovende hospitalsserie "Dag & nat" om arbejdet på en stor dansk fødeafdeling viser konsekvenserne af mange års gentagne sparekrav, stramme budgetter og nødvendigheden af medarbejderes konstante overarbejdede. Men den handler mindst også ligeså meget om kollegiale relationer, omsorgsfuld pleje, og mangfoldige fødsler og forældre.

Da filmatiseringen af forfatteren Dea Trier Mørchs bog Vinterbørn, der udspandt sig på fødeafdelingen på Rigshospitalet, i 1978 rullede over de danske TV-skærme, var serien med sin sammenfletning af kvindeskæbner fra vidt forskellige dele af samfundet en kæmpe succes. Seerne var vilde med hospitalets varme og kompetence og de ens hospitalsskjorters ophævelse af sociale forskelle, når de fulgte de gravide i de meget feminine universer på svangregangen, på fødegangen og til slut på barselsgangen.

Sådan er det ikke i den nye TV-serie "Dag & nat", hvor romantisering af feminin magi og påstande om hospitalers udslettelse af sociale skel her næsten 25 år senere er skiftet ud med en mere nøgtern realisme og forsøg på at give et troværdigt billede af en moderne fødegang år 2022. Nutidens Danmark illustreres i høj grad via de fødendes mange sociale og psykologiske dilemmaer.

"Dag & nat" lægger ellers nærmest 70´er-agtigt, fagforeningspolitisk fra start med Sofie Gråbøl, der spiller den ledende jordemoder Ella, som af afdelingens djøfficerede overlæge Michael bliver pålagt nye sparekrav. Ella protesterer ihærdigt, hendes afdeling er underbemandet, patienterne strømmer ind, hendes personale er slidt ned til sokkeholderne, og fødeafdelingen er allerede nu nødt til at afvise fødende kvinder.

Men intet gør indtryk på overlægen, der har fokus på sit budget og ikke de fødende og det udmattede personale, som Ella nu endnu engang skal forklare, hvorfor der ikke kommer flere kolleger.

Arbejdspres, stress og ressourcemangel overfor patienters tryghed og kvalitet er således en af flere røde tråde i den otte episoder lange serie, som er skrevet og instrueret af et kunstnerisk kollektiv omkring Lone Scherfig, og som har blandt andet skuespillerinderne Marijana Jankovic, Charlotte Munk og Sara Hjort Ditlevsen i rollerne som jordemødrene Louise, Marianne og Tine. Hertil kommer Mette Horn som sosu-assistenten Trille og desuden Afshin Firouzi som fødselslægen Milad, Adam Brix som ledende overlæge Michael, Pål Sverre Hagen som børnelægen Jerry og Mattias Nordkvist i rollen som anæstesilægen Jacob.

Men sidst, først og størst af alle er afdelingens knalddygtige, super kompetente og dybt engagerede jordemoder Sofie Gråbøl, som ikke blot leder afdelingen, men også bærer hele program 1, der lidt har tendens til at flyde sammen i et sammensurium af personer, lidt gumpetunge dialoger, oplæg til konflikter, kærlighedsrelationer og psykologiske intriger, som først lige skulle etableres, kombineret med en række godt nok fængende, interessante og meget forskellige fødselsdramaer. Heriblandt et par, der ønskede en fødsel så naturlig som mulig, men som alligevel klager over, at kvinden først fik tilbudt lattergas længere henne i sit fødselsforløb, en tvillingefødsel, som trods forældrenes protester må forløses ved kejsersnit og en alkoholiseret og partyglad ung mor, hvis nyfødte er mærket heraf.

Men selv i dette virvar brænder altid travle, men alligevel empatiske Sofie Gråbøl lige igennem i hvert sekund, hun er på skærmen. At børnelægen Jerry er mere end vild med hende, kan vi godt forstå, men hvordan deres relation vil udvikle sig er guf for romantikere, men ikke lige til at greje.

Sofie Gråbøl brænder så sandelig også igennem i episode to, men her er der nu også givet rum til at udfolde de mange andre glimrende karakterer. Og så går det da ellers også over stok og sten med det ene følelsesmæssigt dramatiske øjeblik efter det andet. 

Vi møder en ulykkelig mors fødsel af et dødt barn lige før termin, en ung piges fødsel af et uønsket barn samt faglige spændinger, børnelægers sorg og afmagt over at redde fire, men miste tre store børn, som alle var slemt sårede efter en voldsom busulykke, intriger og kærlighed imellem personalerne, der nok er frustrerede over stress, overbelægning og overarbejde, men som alligevel kæmper som løver for deres patienter, som de omgås med stor nænsomhed, varme og omsorg.

Men uanset hvor kompetente og flittige jordemødrene er, så kan også de være ikke så lidt af en sæk lopper at have styr på for Sofie Gråbøl, da jordemødrene trods deres fælles viljer til at løfte i flok naturligt nok hverken er ens eller altid lige enige om, hvad der er bedst for de fødende og deres babyer.

Selv har effektive Sofie Gråbøl en konflikt kørende med den unge jordemoder Tine, som er stor tilhænger af naturlige, men også nogle gange mere tids- og ressourcekrævende fødsler. Louise er imod mandlige jordemødre og mobber den ellers dygtige jordemoderstuderende Vilhelm. Marianne har problemer derhjemme, fordi hun altid er på arbejde. Det samme har hendes bedste ven, fødselslægen Milad, som Ella truer med at slå ihjel, hvis han i stedet tager en stilling i det private med mere fritid og flere penge.

At der med "Dag & nats" to første programmer, som kombinerer de personlige historier med de større samfundsperspektiver som for eksempel prioriteringen af kvaliteten og menneskeligheden i et offentligt sundhedssystem, er der lagt i kakkelovnen til masser af drama, våde lommetørklæder, velvalgte personkonflikter, kærlighedssorger, traumatisk udbrændthed, personalers personlige og faglige sejre og nederlag fremført at nogle sindssyg flotte skuespillerpræstationer, synes der ikke tvivl om.

At "Dag & nat" foregår i et pastelfarvet lyseblåt og lysegrønt univers lyder måske rædsomt, men det er det ikke. Det er visuelt flot og er med til at kompensere for fødslernes og konflikternes voldsomhed og sikre, at serien ikke bliver for blodig og sensationel. Serien tegner godt efter de første to afsnit, og man har grund til at forvente endnu en ny vellykket dansk dramaserie.

Dag & nat havde premiere på det første program 22. maj og sendes hver søndag aften på TV2 - kan også ses på TV2Play.