| | | | | |
 


Paltrow kender ikke forskel på vulva og vagina i Netflix-serie

 
 
 
 
 

STREAMING: The Goop Lab hedder en ny TV-dokuserie på Netflix, hvori Hollywoodskuespilleren og indehaver af sundhedssitet Goop, Gwyneth Paltrow, forsøger at optimere seerne væk fra stress, angst, sorg og aldring ved hjælp af blandt andet spøgelser, iskolde bade og magiske strygninger.

Den i seriens alle seks afsnit evigt smilende, lyshårede og uskyldigt udseende Paltrow, der i programmerne optræder som vært og interviewer sammen sin kvindelige højrehånd i sit firma, Goop, er ellers en svært kontroversiel figur i den internationale sundhedsdebat. Nogle læger ligefrem advarer mod hendes nye serie, som er blevet kaldt ’farlig’, ’vildledende’ og ’pseudovidenskabelig’. Også i Danmark har der lydt advarsler - heriblandt fra den danske læge Anna Grynnerup, som kalder serien ’meget problematisk’.

Selv siger den multirige Paltrow, at hun har dedikeret sit liv til optimering af selvet i forsøg på at hjælpe mennesker med at leve deres bedst mulige liv. Netflix har smart nok forsøgt at lægge sig lunt i midten, og streamingstjenesten kalder serien for ’en nysgerrighedsdrevet undersøgelse af grænsesøgende sundhedsformer’ og gør desuden i begyndelsen af hvert program opmærksom på, at man skal gå til lægen, hvis man har sygdomssymptomer eller andre lidelser - samt at serien i øvrigt er tiltænkt at informere og underholde, ikke at give medicinsk rådgivning.

Gwyneth Paltrow skabte Goop i 2008 i form af et ugentligt nyhedsbrev. Et nyhedsbrev, som siden er vokset til et sundheds-og wellness brand i form af websitet Goop med tilknyttet E-handel, hvor hun tjener millioner på sundheds- og livsstilsprodukter. Selv om hun også har høstet masser af hån og sønderlemmende kritik og retssager for falske anprisninger af sundhedsprodukter, fremførelse af sundhedspolitiske konspirationsteorier og sundhedstruende produkter og teorier. Kritik som tilsyneladende preller af på hendes trofaste menighed, og som har gjort hende så populær i stadigt flere kredse, at Netflix nu har stillet seks TV-timer til rådighed, hvori hun kan reklamere for sin guldspindende platform i de mange lande, hvor hun og Netflix opererer.  

For hvorfor ikke smutte en tur på Goop's website, hvis man har set noget, man fandt appellerende? Og når man så er der, hvorfor så ikke købe en Goop Creme, som lover evig ungdom eller et sundere liv? At priserne er hovedrystende, grinagtigt høje sammenlignet med konkurrenternes tilsvarende konventionelle produkter er tilsyneladende ikke en barriere, hvis man først er fanget ind i den Goop’ske menighed.

I de seks programmer, som handler om henholdsvis euforiserende svampe mod tab og trauma, kuldeterapi og vejrtræknings øvelser mod angst, manipulering af kroppens energier, diæter og ansigtsbehandlinger mod aldring, åndedrætsøvelser til styrkelse af kvinders orgasmer og samtaler med afdøde via et medie mod sorg og savn efter afdøde, har Paltrow fået en række af sine ansatte til at agere forsøgskaniner for de alternative behandlere, som hun har inviteret til at demonstre deres metoder i hvert enkelt program.

Hvorvidt Paltrow og hendes arme, grædende og også pastelbeklædte prøvekaniner, som behandlerne presser ud i den ene fysiske og mentale grænseoverskridende situation efter den anden, selv tror på de forskellige behandleres postulerede resultater er svært at afkode. Man skal vel tjene til brødet også i morgen. Men det er dog påfaldende, at hendes unge medarbejdere stort set alle som én fremfører daglig og nærmest invaliderende stress, angst, panikanfald og søvnproblemer som deres største problem overfor behandlerne. Måske lidt mindre new age røgelse til fordel for mere human ledelse i Goop ville være sundhedsfremmende. Men at arbejdsvilkår kan have betydning, ligger bekvemt langt fra programmernes univers. Så mon ikke at i hvert fald hun ved, at hun giver stene for brød.

Tilsvarende påfaldende er det, at selv samme Paltrow i program tre om kvinders seksualitet indrømmer, at hun ikke kender forskel på vagina (skeden) og vulva (de ydre kvindelige, kønsorganer). Det er der sikkert mange, der heller ikke gør. Men i lyset af, at hun lever af at sælge accessories til for bedring af kvinders sexliv og har fået knap en million kroner i bøde for at sælge jadeæg, som kvinder skulle anbringe i vagina for derved at regulere deres menstruationscyklus, kunne man da forvente, at hun kendte forskel. En forundring, som heller ikke bliver mindre af, at hun har påkaldt sig spot og spe efter at have solgt stearinlys, som angiveligt skulle dufte som hendes egen vulva, og derfor kostede knap 500 kroner stykket. Selv om hun altså ikke aner, hvad hun taler om.

Hvorvidt The Goop Lab er spild af tid, er nok lidt af en smagssag, men ligefrem meget farlige forekommer seriens programmer dog egentligt ikke. De viser ikke noget, som de danske TV-stationer ikke har vist masser af gange indenfor alternativ hokus pokus. Og skulle nogen i øvrigt have det sådan, at de hellere vil tage op på indlandsisen i bare fødder og bikini og dyrke yoga, som i program 2, eller skulle nogen mene som i program 6, at de har brug for besøg af et spøgelse via et paranormalt medies mobiltelefon fremfor at gå til lægen, så er de nok fra begyndelsen alligevel udenfor sundhedsvæsnets rækkevidde.

Alt i alt er det nok nærmere Goop sitet, som kan være risikabelt for skrøbelige sjæle på jagt efter selvoptimering og fravær af angst og andre former for sjælelige og fysiske kvababbelser, for det er her, at Paltrows mange, mange millioner dollar bliver lavet. The Goop Lab er blot en kynisk udspekuleret, glittet, pastelfarvet, friseret reklameproduktion for salgsplatformen på nettet. Tv-programmerne er et gateway-drug til hendes platform, som man roligt kan blive væk fra.