Skip to main content

Just One Thing er en fremragende podcastserie, som giver sine lyttere de nyeste videnskabeligt dokumenterede metoder til et sundere, mere energifuldt, gladere, mere robust og længere liv.

Veldækket bord af videnskabelige, men nemme sundhedsråd for det nye år

 
 
 
 
 

PODCAST: Har du efter heftige julefrokoster, julens and, sukkerbrunede kartofler, risalamande og nytårets øvrige udskejelser fået så rigeligt med mad og drikke, at du nu drømmer om et sundere liv i 2024? Så kan den britiske og verdensberømte sundhedslæge Michael Mosley være den hurtige og helt rigtige hjælper hertil.

Den britiske public servicestation BBC har samlet, hvad der svarer til et års forbrug af 52 ugentlige sundhedsråd fra læge og gennem snart 40 år BBC-journalist Michael Mosley, der i den fremragende podcastserie ´Just One Thing´ giver sine lyttere de nyeste videnskabeligt dokumenterede metoder til et sundere, mere energifuldt, gladere, mere robust og længere liv.

Michael Mosley, der står bag en lang række globale succesfulde TV-dokumentarprogrammer, serier og bøger om, hvordan mennesker kan opnå større modstandskraft over for livsstilssygdomme – heriblandt de oversatte bøger ´Sund mad til kloge tarme´, ´5:2 kuren´, ´Stabilt blodsukker på 8 uger´ og ´Høj Puls´ - har i de 52 podcasts omsat sin mangeårige og omfangsrige lægevidenskabelige research og personlige erfaringer til ligeså mange seriøse, men også letforståelige og ganske underholdende sundhedshacks, som man på BBC Radio’s hjemmeside frit og lystbetonet kan vælge imellem.

I serien ´Just One Thing´ finder man ikke den sidste nye diættrend eller 13 smarte tips, som får kiloene til at rasle af på en uge. Programmerne, der alle er kun et kvarter lange, er renset for smartness og baseret på solid viden. Også selv om mange af rådene kan virke forbavsende enkle og alligevel angiveligt effektive. Som for eksempel, at det kan være en god ide at træne ryggen og hjernen ved at prøve at gå baglæns:

”Kineserne har et ordsprog, der siger, at 100 skridt baglæns har samme værdi som 1000 skridt fremad,” forklarer Michael Mosley, der herefter dykker ned i forskningen, som viser, at gåen baglæns i årtier er blevet anvendt i rehabiliterende fysioterapi, og at nyere forskning afslører, at det træner hjernen og derved kan booste hukommelsen.

Mosley taler i programmet desuden med professor Janet Dufek fra University of Nevada i Las Vegas, hvis forskning tyder på, at det at gå baglæns kan hjælpe med lændesmerter, og de to diskuterer, hvorfor det at gå baglæns er så gavnligt for vores muskler, og hvordan man gør det mest sikkert.

Et andet og ligeså nemt, men livsforlængende råd, som heller ikke kræver de store investeringer i hverken tid, træningscentre eller udstyr, er at stå på ét ben hver dag for på den måde at træne de vigtige balanceevner, som han mener, vores moderne stillesiddende livsstil ødelægger.

At stå på ét ben kan ifølge Mosley styrke vores krop og hjerne, kompensere for de biologiske forringelser i det indre øre, som kommer hos ældre, og som resulterer i dårligere balance - og endda kunne forudsige, hvor længe vi vil leve.

”Hver gang man øver sig på et ben, er det en mulighed for at omkalibrere hjernen, danne nye forbindelser og styrke koordinationen mellem ører, øjne, led og muskler. Sensorer i alle vores led og muskler bliver ved med at sende feedback til hjernen, så den kan lære, hvordan den bedst holder én oprejst. Hvis man bliver ved med det, vil man opdage, at ens balance kan forbedres overraskende hurtigt,” forklarer Mosley, der blandt andet referer til et studie i 1999 af 2.760 mænd og kvinder i 50'erne, der blandt andet viste, at de, som kun kunne stå på et ben i to sekunder eller mindre, havde tre gange større sandsynlighed for at dø af kræft eller hjerteanfald i løbet af de næste 13 år end de, der klarede ti sekunder eller mere. Med daglig øvelse bør man kunne komme op på et minut på et ben med lukkede øjne. Og det er bare med at komme i gang ifølge Mosley, hvis man gerne vil leve længe.

Men selv om Mosley også fortæller os, hvornår vi skal gå tur på dagen for at få mest ud af det, hvorfor en spadseretur i regnvejr styrker vores immunsystem og om alt det gode, som dans gør for os, så er podcastserien ikke bare den rene hoppen og springen rundt.

For blandt andre konstruktive, let overkommelige og mindre bevægelseskrævende hacks er for eksempel at spise to firkanter mørk chokolade, drikke et lille glas rødvin, en kop kaffe eller the og spise et æble dagligt. Og herudover også at drikke et glas vand til hvert måltid, at synge, at huske at læse fiktion og i øvrigt spille videospil en gang imellem samt få godt med tomater.

Om tomaterne, der allerhelst skal være kogte, forklarer han blandt andet, at de hjælper til mindre fedt i blodet, giver en sundere hud og reducerer risikoen for især prostatacancer på grund af et højt indhold af lycopen.

Blandt de for nogle nok mere krævende eller måske ligefrem udfordrende anvisninger er blandt andre, at man slukker for sin mobil, som data viser, at de fleste af os er på i mere end tre timer om dagen med risiko for at ruinere vores hukommelse, humør og produktivitet.

Mobilfrie zoner i løbet af vores hverdage vil hurtigt kunne mindske smerter i vores nakker og øvre rygge og gøre vores hjerner godt ifølge Moshley:

”At frigøre sig fra mobilen har overraskende store fordele. Det kan styrke opmærksomhed, kognitive evner, mindske smerter og træthed, forbedre holdningen og forbedre ens sociale liv og måske endda øge ens lykkefølelse,” siger Moshley, der opfordrer til, at man i det mindste forsøger sig med en times pause om dagen, eftersom forsøg viser, at selv denne lille reduktion resulterer i fysiske og mentale fordele. Forudsat at man lægger telefonen helt væk, så man ikke kan se den, da blot synet af den påvirker os mentalt ved at erindre os om alt det, som vi kunne gøre med den. Også selv om den er slukket.

At Michael Mosley har haft så stor succes i den vestlige verden, hvor antallet af overvægtige mennesker med kroniske livsstilssygdomme stiger år for år, er forståeligt og velfortjent. For ikke alene er han på en klar lægelig mission om at hjælpe så mange mennesker som muligt til et bedre og sundere liv. Han er tydeligvis også en myreflittig læser af sin kollegers moderne lægevidenskabelig forskning. Og endelig forstår Mosley at kommunikere, så flest muligt kan følge med. Evner som han i denne podcastserie udfolder til fulde, for her kan alle være med, når han fortæller os, at det, som vi troede var ok, i virkeligheden er skidt, hvordan det alment vedtagne dårlige alligevel kan gøre os godt, og hvordan det, der forekommer svært, alligevel kan brydes ned i overkommelige bider, så det pludseligt bliver nemt for os at forstå og håndtere også i en meget travl hverdag.  

Selv hans lejlighedsvist medvirkende internationale anerkendte eksperter og professorer formår han at få til at tale i et klart og forståeligt sprog, når han og de forsøger at forklare videnskaben bag de mange handlingsanvisende og mere eller mindre indgribende råd til, hvordan man rimeligt let og hurtigt kan opnå et sundere og sjovere liv uden at skulle bruge millioner af kroner og timer på det.

At skabe et sådant vellykket potpourri med 52 kvalificerede sundhedsråd af hver især kun 15 minutters varighed er ikke lidt af en pædagogisk præstation, for resultatet er, at man her kan vælge netop det som her og nu måtte passe til ens eget personlige temperament ved at bevæge sig rundt i udsendelsesrækken efter lyst og behov. Faktisk er udsendelserne så velargumenterede, relevante og underholdende, at det kun kan anbefales at give dem en chance. For måske herefter ligefrem at gøre lytning af programmerne til en ugentlig vane.  Kun de færreste vil kunne modstå således at blive motiverede til sundere valg i hverdagen.

Just ONE thing kan høres her