| | | | | |
 


Ny bog smider intim redningskrans ud til kvinder i overgangsalderen

 
 
 
 
 

BØGER: Den tidligere sygeplejerske og flere gange prisbelønnede forfatter, Christie Watson, vender i ny bog effektivt vrangen ud på sig selv for at få os til at forstå, hvor hæslig den fortiede og taburiserede overgangsalder kan være. Hendes facon er for nogle forfriskende, for andre overvældende.

Hedeture, manglende søvn, depression, glemsomhed, vægtøgning, udtørrede slimhinder, manglende koncentration og ingen sexlyst var nogle af de symptomer, der førte til, at den 44-årige britiske forfatter, Christie Watson en dag fandt sig selv stortudende inde i supermarkedet Sainsburys to meter høje fryser for frossen spinat og paneret torsk.

Et sammenbrud der til hendes store forbløffelse førte frem til diagnosen perimenopause, skriver hun i sin nye bog ´Quilt on Fire – The Messy Magic of Midlife´. Perimenopause er årene op til menopausen og de første 12 måneder efter sidste blødning.  Overgangsalderen vendte fra den ene dag til den anden hendes liv på hovedet i en grad, så hun havde svært ved at se, hvordan livet overhovedet kunne være værd at leve. 

Christie Watson er professor i medicin og sundhedshumaniora ved University of East Anglia i England, og hendes første bog ´Tiny Sunbirds Far Away´ vandt en prestigefyldt litteraturpris og blev sammen med hendes anden roman ´Where Women Are Kings´omtalt internationalt. ´The Language of Kindness´, udgivet i 2018, var nummer ét på Sunday Times bestseller og udtaget som årets bog i aviserne Evening Standard, Guardian, New Statesman, The Sunday Times og The Times. Den er oversat til 23 sprog og omsat til teater. Under pandemien vendte hun tilbage til det kliniske arbejde som sygeplejerske og udgav bogen ´The Courage to Care´.

Men trods sine mange succeser følte den feterede forfatter sig som et fallitbo på vej til storskrald. ´Quilt on Fire´ er hendes sjove, intime, inspirerende og oprørte beretning om, hvordan hverken hun eller hendes veninder har anet, hvad de gik ind til, og hvordan især hun, men også de forsøger sig med at finde ny mening midt i livet, hvor langt fra alt, hvad de drømte om, er blevet som forventet. 

”Jeg er usynlig,” indleder Watson, der således fra starten signalerer, at ´Quilt on Fire´ ikke kun handler om overgangsalderens for nogle kvinder invaliderende symptomer, men også om frygten for ikke mere at være ung og synlig, men gammel og usynlig i et samfund, som dyrker ungdommen og derfor heller ikke ser hende, men efterlader hende alene. Selv når hun spektakulært og højlydt bryder sammen midt inde i en fryser eller på en travl og befolket parkeringsplads.

”Jeg føler, at jeg svæver uden for min egen hud og kigger ned på mig selv, men alt, hvad jeg kan se, er et svagt omrids, en skal, tømt for organer, tom," skriver Watson, der aldrig har været en type, som græder, men som ikke desto mindre vræler sig gennem perimenopausens første år både hjemme og ude.

Men Christie Watson, der også er enlig mor til to teenagere med store behov for hende, giver ikke op. Optændt af forundring, men også vrede over, hvor lidt hun som sundhedsfaglig person indtil da har vidst om kvinders perimenopause og overgangsalder og hvor lidt, at lægevidenskaben har beskæftiget sig hermed indsamler hun al den viden, som hun kan finde i fag- og skønlitteraturen, blandt veninder og kvindelige familiemedlemmer, tager imod østrogenbehandling og psykoterapi og kaster sig herefter ud i jagten på kærlighed.

Kærligheden har forvirret hende siden, at hun som godt 20-årig oplevede, at den varme glød af kærlige følelser, som hun oplevede med sin daværende kæreste, viste sig at være hendes dyne, der var gået i brand. Nu brænder hendes seng igen, og denne gang skyldes varmen heller ikke kærlighed, men hendes hedeture.

Men nu vil hun i en alder af 44 år gerne vide, hvad en mere moden kærlighed betyder, og hun tager os med på en til tider meget personlig og intim, men også rørende rejse gennem ensomhed, terapisessioner og overgangsalderens pinsler, men også til fester med veninderne, intimbarberinger for at slippe af med begyndende grå hår og mere eller mindre vellykkede dates med forskellige mænd.

´Quilt on Fire´ er en skarp kritik af samfundets tabuisering af perimenopause og den maskuline lægevidenskabs sparsomme interesse og viden om, for eksempel hvorfor overgangsalder i nogle kulturer ikke eksisterer, og hvorfor nogle kvinder stort set ikke oplever nogle problemer, mens andre som hun selv lider voldsomt uden at modtage medicinsk hjælp.

Hendes egen redning, for hun lander nemlig godt og fint på fødderne, finder hun gennem andre kvinder. Hendes læge som med det samme forstår, hvad hun taler om, hendes kvindelige terapeut og især veninderne, hvis venskaber hun hylder som en livsforandrende og ustoppelig kraft, som hun altid kan læne sig op imod og altid stole på vil være til rådighed, hvis noget for alvor brænder.

Hvorvidt man vil synes, at Christie Watsons meget ekstroverte facon og venden vrangen ud på sig selv, er for meget, er nok i høj grad en generations- og smagssag, som formentligt afhænger af, hvordan man selv taler med sine veninder. Taler man helt uden filter, som hun og de tydeligvist gør, må ´Quilt on Fire´ være forfriskende, og de mange intime privatlivsdetaljer netop dem som giver netop denne bog en særlig værdi sammenlignet med mange af de andre bøger om overgangsalder, der udkommer i disse år, og som oftest har en større grad af armslængde til det meget private.

Venindesnakker man sammen med en højere grad af filter, kan hendes generøse og hudløse delen ud af sig selv formentligt virke overvældende og dermed en smule fremmedgørende overfor både overgangsalder og Christie Watson, der som person i så fald givetvis vil kunne opleves anmassende, tenderende til det grænseløst selvcentrerede. 

Men uanset må man give Watson, der i den grad har ordet i sin magt, at de mange personlige anekdoter og meget åbenhjertige betroelser, hvor intet tilsyneladende er helligt, så godt som altid sættes ind i en større sammenhæng og derfor ender med at give rigtig god mening i forhold til et tabu, som er relevant for milliarder af kvinder.

Watson er ikke ude på at gøre hedeture cool. Hendes syn på menopausens ulemper og fordele er balanceret. Hendes mission er at oplyse, delagtiggøre og medvirke til, at kvinder ikke i afmagt graver sig ned og opgiver at finde frem til de mange muligheder, som livet også kan rumme for aldrende kvinder.

For kvinder, som er ved at drukne i perimenopausens og overgangsalderens buldrende bølgehav, kan ´Quilt on Fire´ være den helt rigtige håndsrækning, som viser, at der er håb forude. At hun skriver vittigt, selvironisk og underholdende skader heller ikke.

Christie Watson: ´Quilt on Fire – The Messy Magic of Midlife´ koster 174,95 kroner på Saxo.dk