| | | | | |
 


Ny slankebog om KETO-diæten hylder ukritisk fedt, sovs og piskefløde

 
 
 
 
 

BØGER: Er du overvægtig, barnløs, har forstoppelse, migræne eller paradontose, ja næsten ligegyldig hvilken lidelse, der er tale om, så anbefaler en ny bog om KETO-kuren, at spise fedt uden at forholde sig til de mulige alvorlige skadevirkninger.

”De fleste af os er vokset op med, at fedt er farligt og usundt og noget, man helst skal undgå. At give slip på fedtforskrækkelsen er en forudsætning for at få succes med KETO,” skriver forfatter bag bogen, Jane Faerber, som er blogger og kostrådgiver.  

Det er et håbefuldt, lyserødt univers, som skildres i KETO på fire uger. Ikke nok med, at brugerne stilles massive fedttab i udsigt, de kan også med berettigelse forvente at blive befriede for sundhedstruende sygdomme og plager, hvis de omlægger deres kost til KETO. KETO står for ketogen diæt, der går ud på at vænne kroppen til at forbrænde fedt fremfor kulhydrater, således kroppen kommer i ketose og således ifølge Jane Faerber ’får kroppen til at genfinde normalen, når vi giver den bedre arbejdsbetingelser”. Om kurering af sygdomme skriver hun:

”Med KETO har jeg set ting, jeg ikke ville tro, var sande, hvis de ikke var sket for øjnene af mig. Jeg har set overvægt på helt op til 30, 40 og 50 kg smelte væk på bare 1 år hos folk, der ellers tidligere har ’prøvet alt’ for at gå ned i vægt. Jeg har mødt binge eatere (overspisere), der har brugt tusindvis af kroner på terapi, der pludselig mister lysten til at overspise. Jeg har mødt overvægtige, der ikke tør fortælle deres diætist, at de endelig går ned i vægt, fordi det sker ved at gøre det modsatte af, hvad de ellers har fået besked på at gøre. Jeg har set blodsukker og blodtryk, der normaliseres på ganske få uger. Jeg har mødt mennesker med diabetes 2, der ikke længere har symptomer på sygdommen,” skriver Jane Faerber og fortsætter:

”Jeg har set eksem og hudlidelser forsvinde uden brug af dyre cremer eller skrappe medikamenter. Jeg har mødt unge kvinder med PCOS, der kun sjældent menstruerer, få regelmæssig ægløsning og helt normal cyklus. Kvinder med endometriose, der slipper for invaliderende smerter ved menstruation. Jeg har oplevet ufrivilligt barnløse, der bliver naturligt gravide. Jeg har oplevet mennesker med kroniske smerter eller hyppige migræneanfald blive smertefrie. Jeg har mødt mennesker med årelang forstoppelse opnå regelmæssige toiletvaner uden brug af afføringsmidler. Paradentose, der forsvandt til tandlægens store forbavselse. Jeg har endda mødt flere, der har for - bedret deres syn og har måttet få ændret styrken i deres briller eller kontaktlinser.”

Faeber, der siger at hun har skrevet bogen for at guide uden om internettets mange faldgruber i forhold til KETO, indrømmer dog, at hendes oplevelser er af anekdotisk karakter og således står allerlavest i evidenshierakiet. Men ikke desto mindre lover hun sine læsere, at de vil opnå ’et lille drys af hverdagsmagi”, hvis de stort set dropper kulhydrater og højst indtager 20-30 gram kulhydrat pr. dag, så de får kroppen til at stille om til at bruge fedt og ketonstoffer som primær energi.

Men for at få kroppen til at stille om fra kulhydratforbrænding til fedtforbrænding kræver den ifølge Faeber en sammenhængende periode på tre-seks uger, hvor man stort set holder sig fra kulhydrater som for eksempel kartofler, korn, linser, bønner, frugt, mælk, bulgur, quinoa, havre og ris og rodfrugter og andre hverdagsherligheder. Men som i alle gode eventyr er der en slange i paradiset: Resultatet af al denne afholdenhed er, at man i begyndelsen kommer til at lide af KETO-FLU, altså KETO-influenza, hvilket angiveligt kan vare i op til tre-fire uger med symptomer som: ”Hovedpine, lammende træthed, betontunge ben, svimmelhed, kvalme, sult, madlede, forstoppelse eller diarré, uro i benene, hjertebanken, lægkramper om natten, mundtørhed, øget tørst osv.”

Men hvordan, at denne fase, som da langt fra lyder som ’bestøvelse med  hverdagsmagi’, men mere som noget i retning af at piske sig selv med skorpioner i forsøg på at sænke sit kalorieindtag, kan være en sund kropslig reaktion, melder bogen ikke rigtigt noget om – bortset fra at man altså med lidt held måske taber en hulens masse overflødigt kropsfedt, hvilket selvfølgelig også er meningen med en slankebog.

Men Jane Faerber forholder sig således ikke til den nyere tids forskning i KETO-diæten, hvor majoriteten af forskerne ganske vist er enige i, at den på kortere sigt kan være yderst effektiv som slankekur, og hvor nogle forskere også mener at kunne se et potentiale til, at diæten måske kan anvendes medicinsk overfor metaboliske sygdomme. Men forskerne er også enige om, at det er en diæt, som rummer en række komplikationer, der ikke sjældent fører til besøg på skadestue og skadevirkninger, der som minimum bør monitoreres af en læge – eksempelvist dehydrering, elektrolytforstyrrelser, stigning i LDL-kolesterol og hypoglykæmi. Især nyrefunktionen bør følges tæt, lyder anbefalingerne typisk i forskningsforsøg.  

Keto på fire uger er langt hen af vejen gammel vin på gamle flasker, men hjælper dog læseren med at opdele KETO-diæten i fire forskellige KETO-grunddiæter, som dels tager hensyn til smag og behag, men som også dels anviser et par en smule mindre kød-tunge måder, hvorpå man kan slanke sig samtidigt med, at man forbliver i KETO-universet:

ALMINDELIG KETO: ”Her spiser du reelle måltider baseret på grøntsager, kød og fedt. Du spiser fra alle kødkategorier, dvs. okse, svin, lam, fjerkræ, fisk, æg osv. Du spiser godt med grønne grøntsager, og dine fedtkilder spænder fra smør, piskefløde, cremefraiche til olivenolie, avokado, pesto, kokosolie osv. Du fokuserer på at spise dig mæt til hovedmåltiderne og prøver så vidt muligt at undgå snacking mellem måltiderne.” 

GRØN KETO: ”Her bygges måltiderne op omkring en masse gode grøntsager. Især grønne grøntsager som salatgrønt og kål prioriteres her, da de er så kulhydratfattige, at man kan spise virkelig mange af dem uden at komme nævneværdigt højt op i kulhydratindtag. Samtidig prioriteres ofte også lettere proteinkilder som fisk, fjerkræ og æg. Fedtkilderne kommer hovedsageligt fra planteriget, dvs. olivenolie, god pesto, oliventapenade, avokado, avokadoolie, mayonnaise, nøddeolier osv. ”

ANIMALSK KETO: ” Måltiderne bygges op om protein (kød, fisk, fjerkræ, æg) og fedt, og hertil serveres en smule grønt tilbehør. I fedtkilderne prioriteres også de animalske fedtkilder, dvs. det fedt, der følger med kød, fisk, fjerkræ og æg, smør og evt. fede mejeriprodukter, hvis de tåles.”

SPECIAL KETO: ”Her fokuserer man stadig på det helt lave kulhydratindtag, men man sigter efter at holde indtaget af såkaldte Fodmaps – en særlig type fermenterbare kulhydrater, der generer mavetarm-systemet hos dem med IBS – på et minimum. En anden variant kunne være Low Oxalate KETO, hvor man forsøger at minimere indtaget af såkaldte oxalater, som især findes i madvarer som spinat, rødbeder, mandler, cashewnødder, kakao osv.

Special KETO kan også være for dem, som har brug for at spise mejerifri KETO, laktosefri KETO, nøddefri KETO osv. ”

Jane Faerber har en række bøger bag sig om kost. Denne her er ikke en af hendes bedste, hvilket sådan set er ærgerligt, for af hendes øvrige bøger fremgår, at hun faktisk godt ved noget om KETO. Det kommer bare ikke rigtigt frem i denne bog, hvor også de tilhørende madopskrifter virker temmeligt uambitiøse og forudsigelige.

 

  • KETO på fire uger
  • Jane Faerber:
  • Politikens Forlag
  • 270 kroner