Josephine Parker spiller Christina Aistrup Hansen, og Fanny Louise Bernth spiller Pernille Larsen. Foto: Netflix

Ny dansk Netflix-serie er skuffende gumpetung

 
 
 
 
 

STREAMING: Netflix-serien ´Sygeplejersken´ om sygeplejerske Christina Aistrup Hansen fra Nykøbing Falster Sygehus, der er dømt for fire drabsforsøg, lever i kraft af flotte præstationer fra de to danske skuespillere Josephine Parker og Fanny Louise Bernth. Ellers er serien langt hen ad vejen lumsk kedelig.

Filmatiseringen af journalisten og forfatteren Kristian Corfixens anmelderoste og prisbelønnede bestsellerbog ´Sygeplejersken´ fra 2019 om det, som er blevet kaldt for ’en af Danmarkshistoriens mest spektakulære drabssager’, nemlig Landsrettens dom i 2017 på 12 års fængsel til sygeplejerske Christina Aistrup Hansen for drabsforsøg på fire patienter i 2017, har været afventet med spænding.

Men ´Sygeplejersken´, der er i fire dele, har svært ved at leve op til det sidste halve års internationale film og serier om sygeplejersker, der dræber. Dertil er serien for firkantet og gumpetungt fortalt sammenlignet med for eksempel den amerikanske, men også danskinstruerede, nervepirrende spændende ´The Good Nurse´ med Eddie Redmayne og Jessica Chastain i hovedrollerne. De spiller henholdsvis en mandlig sygeplejerske og seriemorder på en række amerikanske hospitaler og en sygeplejerske, der hjælper politiet med at afsløre sin ven og kollega.  

Da sygeplejerske Christina Aistrup Hansen i 2015 blev arresteret for drabsforsøg på akutafdelingen på Nykøbing Falster Sygehus, skete det efter, at hendes kollega Pernille sammen med sin kæreste og overlæge Niels Lunden meldte hende til politiet for at stå bag flere uforklarlige dødsfald på afdelingen.

Og i ´Sygeplejersken´ har man gjort netop Pernille, glimrende spillet af Fanny Louise Bernth, og ikke Christina, uhyggeligt godt spillet af Josephine Parker, til filmens primære hovedperson.

Et godt valg, fordi det giver filmen mulighed for at lægge sit fokus på det, som nok er den vigtigste lære af drabsforsøgene, nemlig hvor uendeligt vanskeligt det er at tro på sig selv, når man mistænker, at en kollega dræber i stedet for at helbrede, hvordan drabsforsøg som disse ofte kan pågå i flere år, uden at nogen griber ind, og at det kan være en umenneskelig udfordring at afsløre disse såkaldte dødens engle. De skal nærmest gribes på fersk gerning af kolleger, for at politiet skal kunne løfte bevisbyrden.

En uhyggelig opgave, som den lettere nervøse, men også renfærdigt stædige Pernille tager på sig. Uden hjælp fra de kolleger som ellers også var mistænksomme overfor Christina, og den ledelse som glimrede ved sit fravær – i virkeligheden og som her i serien.

At serien ikke i højere grad beskæftiger sig med ledelsens ansvar, når den ifølge retssagen flere gange tidligere er blevet advaret af ansatte – allerede i marts 2012 – men her nøjes med at lade en enkelt oversygeplejerske vrisse, at hun ikke orker sladder og dårligt samarbejde, er en klar svaghed ved serien, der også her halter bag sine internationale konkurrenter som for eksempel igen ´The Good Nurse´, der i den grad formår at være systemkritisk samtidigt med, at den vier sin fulde opmærksomhed til det personlige dilemma, som man som sundhedsperson står i, hvis man begynder at fatte mistanke til en kollega.

Den tydeligvis personlighedsforstyrrede Christina kommer vi altså mindre tæt på, end vi gør på Pernille, men får alligevel et godt indblik i dels hendes charme og kontante faglige dygtighed, men også hvad der ifølge både serien og retssagen er hendes motiv, nemlig en sygelig trang til overdrivelser, ekstreme situationer og selviscenesættelser for at komme i centrum for opmærksomhed og anerkendelse.

Men trods det langt hen af vejen rigtigt valgte fokus, Josephine Parkers og Fanny Louises præstationer, en elementært spændende historie om en dansk seriemorder og seriens erklærede intentioner om at vise den sande historie om, hvad der skete inde bag murene på Nykøbing Falster Sygehus, så er ´Sygeplejersken´ alligevel en skuffende oplevelse, som blandt andet ødelægges af replikker, der falder lidt for kluntet ud af munden på de medvirkende samt et for ofte urealistisk, stereotypt og slapt manuskript. 

Hvor realistisk er det for eksempel, at gangene på en dansk akutafdeling - som her i forsøg på at skabe uhygge - næsten hele tiden er tomme? At læger hver gang ene og alene opremser tekniske kommandoer under de mange genoplivningsforsøg grundet de påførte hjertestop?

Ikke engang da det er en helt ung pige, hvis grundsygdom vi irriterende nok aldrig får oplyst, og hvis pårørende vi aldrig møder, får hjertestop, afføder det forgæves genoplivningsforsøg faglig eller personlig smalltalk mellem personalet, der således helt uberørte nøjes med at lire de gængse remser af i forbindelse med stop for behandling og tidspunktet for dødens indtrædelse.

´Sygeplejersken´ synes desuden at gøre en dyd ud af at benytte sig af et langsommeligt tempo i det berømte danske gråvejr. Måske i et forsøg på at tiltrække et internationalt publikum ind i det nordiske dystre krimiunivers kendt fra ´Broen´ og andre skandinaviske krimier, eller måske for at understrege at man i hvertfald ikke er ude på unødig dramatiseren.

Men for fans af internationale hospitalsserier, der må formodes at tilhøre seriens kerneseere, og som er forvænte med genrens traditionelle rappe, men også meget mere præcise og stramme formsprog, vil denne tunge langsommelighed opleves som en lumsk kedelig trækken det hele i langdrag. Ikke af mangel på blodig overdramatisering, men af mangel på fremdrift og identifikationsskabende informationer.

´Sygeplejersken´ er en fiktionaliseret beretning, som benytter sig af den frihed, som fiktionen giver, suppleret med lyd og billeder fra originale arkivoptagelser fra danske elektroniske medier. Men hvad der ellers er fiktion og fakta i seriens fremstilling af begivenhederne på hospitalsgangene i Nykøbing Falster er uklart.

En uklarhed, som ikke øger tålmodigheden med denne serie, der mest af alt forekommer at være en økonomisk discountudgave af sine udenlandske konkurrenters meget mere skarpe og seværdige bud på, hvordan man kan fortælle den samme historie billedmæssigt flottere, stærkere, mere stringent og meget mere vedkommende.

´Sygeplejersken´ har netop haft premiere på Netflix.