| | | | | |
 


TV2-dokumentar om kræftsyg far trækkes nu tilbage

DOKUMENTAR: TV 2 har nu valgt at fjerne dokumentaren Familiefar snyder døden efter at Sundhedskultur og B.T. har kritiseret den for dårlig journalistik.

"Uetisk, farlig, uprofessionel, skamløs."

Det var nogle af de ord, som Sundhedspolitisk Tidsskrifts kulturanmelder Maria Cuculiza 25. februar skrev i sin anmeldelse af en ny dokumentar på TV2 om en alvorligt kræftsyg enlig fars tapre forsøg på at holde sig i live for sine to unge teenageres skyld.

Dokumentaren trækkes nu tilbage.

»Efter at have undersøgt sagen igen - har vi fundet ud af, at dokumentaren ‘Familiefar snyder døden’ ikke lever op til de journalistiske standarder, vi har på TV 2. Derfor trækker vi den tilbage,« lyder det nu fra chefredaktør for TV 2 Play Nyhederne og Echo, Marie Louise von Holstein, i en mail til B.T. og Sundhedspolitisk Tidsskrift.

TV2 har i dag også fjernet artiklen, der ledsagede artiklen.

Dokumentaren viste den kræftsyge 53-årig mand, som hver måned betalte godt 30.000 kroner for at blive behandlet med regional kemoterapi hos den tyske professor i radiologi, Thomas Vogl ved Frankfurt Universitetshospital. Manden mente selv, at havde han ikke taget sin behandling i egne hænder, havde han for længst været død.

Maria Cuculiza gav dokumentaren 1 stjerne og mente, at den på ukritisk, skamløs og uansvarlig vis viderebragte en udokumenteret anprisning af tyske, regionale kemobehandlinger.  

Allerede i 00’erne pantsatte ulykkelige og desperate kræftsyge nærmest deres hjem og valfartede til Thomas Vogel i håbet om mirakuløse overlevelser. I 2008 og 2009 var disse patienter så mange og så højlydte, at Kræftens Bekæmpelse satte gang i en række uhildede undersøgelser og betalte det danske sundhedsvæsen til at hyre Thomas Vogel til at designe og igangsætte studier på Herlev hospital af dennes tekniske metoder i håb om, at behandlingerne vitterligt var effektive.  

Men blandt de uhildede eksperter var dommen siden hård. Uetisk, upålidelig og uden kvalificeret vurdering af balancerne mellem positive og negative effekter lød det for eksempel om Vogels forskning i en vurdering fra det uafhængige medicinske analyseinstitut, Cochrane, som også skrev:

”Kvaliteten af de videnskabelige arbejder om regional kemoterapi, som professor Thomas J. Vogl har bidraget til, er af exceptionelt ringe kvalitet. Der er tale om beskrivelser af serier af behandlede patienter, uden en kontrolgruppe, og uden en klar beskrivelse af, hvem der indgår, og hvem, der ikke indgår. Endvidere er de metoder, der benyttes til at behandle data, helt uacceptable, idet man på forhånd ved, at de giver misvisende resultater,” står der i rapporten, der også forholdt sig til Vogels grundlæggende behandlingsprincip, som er reducering af lokale tumorer:

”Den bedste tilgængelige evidens viser, at regional kemoterapi kan medføre reduktion af størrelsen på tumorer og metastaser i leveren. Dette medfører imidlertid ikke en levetidsforlængelse eller en reduktion i den samlede dødelighed, og der er vigtige skadevirkninger, inklusive dødsfald. Hos patienter, hvor regional kemoterapi benyttes forebyggende efter fjernelse af primærtumor, kan behandlingsrelaterede dødsfald medføre en øget samlet risiko for død.”

TV2-dokumentaren havde dog udelukket al eksisterende faglig viden om Vogls metoder, ligesom redaktionen heller ikke havde undersøgt, hvorfor patienten havde fået afvist sin anmodning om regional kemoterapi i det danske sundhedsvæsen. Man havde ikke engang talt med for eksempel overlægerne Benny Vittrup og Dorte Nielsen, Enheden for eksperimentel kræftbehandling på Herlev Hospital, der begge har arbejdet med regional kemoterapi siden 2004 i et oprindeligt samarbejde med Vogel, og som kunne have fortalt om deres erfaringer og også forklaret, hvorfor det danske sundhedssystem ikke mener, at Vogels behandlinger er en fordel for visse patienter. 

Omtalt i B.T.

Efter omtalen i Sundhedspolitisk Tidsskrift skrev B.T. også om sagen 2. marts. Avisen skrev bl.a., at TV 2 var blevet gjort opmærksom på cochranestudiet, der viser, at behandlingen kan gøre mere skade end gavn, men det fremgår ikke af dokumentaren. 

Overlæge på kræftafdelingen på Herlev Hospital, Ole Larsen, som har forsket i regional kemoterapi, oplyste også til B.T., at han havde talt med en af journalisterne bag dokumentaren i mere end en time, men Ole Larsen medvirker hverken i dokumentaren eller i en artikel, TV 2 har publiceret om sagen.