| | | | | |
 


Man bliver helt træt af at læse ny bog med råd om træthed

 
 
 
 
 

BØGER: Vejen frem til at komme af med sin træthed er og bliver livsstilsforandring, lyder hovedbudskabet i en grundlæggende fornuftig, men for trætte mennesker også krævende bog om, hvordan man udskifter træthed med energi og livskraft.

Vejen til optimal sundhed og bunker af energi i stedet for lammende træthed er ikke brolagt med quick-fixes, men skal vandres af de som udgangspunkt ganske velkendte, men svært farbare stier, som består af alt det, som man jo netop er alt for træt til at give sig i kast med: Motion, tre sunde måltider om dagen, en god og lang nattesøvn, masser af vand, yogaøvelser, fasteperioder, stressreducering, bevidsthed om egne dårlige følelser, et positivt livssyn krydret med en håndfuld nøje udvalgte kosttilskud. Det fremgår det af læge og sundhedsrådgiver Pia Nortons nye bog "Aldrig mere træt – lægens 4 ugers energiplan".

“Jeg er bare så træt.” er den patientklage, som Pia Norton oftest hører i sin klinik, fortæller hun indledningsvist i bogen Aldrig mere træt:

”Jeg har ikke tal på alle de mennesker, der fortæller, at de er trætte og mangler energi. Jeg møder dem hver dag, for det gælder så godt som alle vores patienter. Ofte er det et helt andet problem, de kommer med. Men uanset hvilke sygdomme, symptomer eller udfordringer de gerne vil have hjælp til, har de det til fælles, at de også oplever træthed. Og nogle gange er trætheden så lammende, at den hæmmer dem i at leve det liv, de ønsker. Træthed virker som et universelt kardinalsymptom, et fællestræk for alle tilstande, hvor ens krop er syg eller i ubalance, fysisk eller psykisk, men desværre kan vi ikke måle træthed i en blodprøve,” skriver hun og fortsætter senere:

”Det kan være svært at arbejde med noget så uhåndgribeligt som følelsen af træthed, men det er noget af det mest givende og meningsfulde i mit arbejde at hjælpe mennesker med at få energien tilbage. Livskraften. Træthed optræder i mange former og i mange gradbøjninger. Fra dig, der undertiden ligger vågen om natten og bliver god som ny, når bare du får lov at sove, og til dig, der er ramt af en invaliderende, kronisk træthed og må slæbe dig gennem tilværelsen,” skriver Norton. Hun lover sine læsere, at hun kan hjælpe dem op af deres sorte energiløse huller, uanset hvor trætte de er, og hvad deres træthed skyldes.

Ifølge Pia Norton er der - udover den træthed der kan maskere alvorlig sygdom - et hav af komplekse grunde til træthed, hvorfor læseren må udføre lidt detektivarbejde i sit eget liv for at finde ud af, hvorfor han eller hun måske hver morgen føler sig lige så træt, som da han eller hun lagde sig i sengen aftenen før.

”Måske skal årsagen til din træthed findes et sted, som du ikke kender endnu. Måske skal du sluge en kamel eller to og ændre overbevisning om, hvordan verden hænger sammen. F.eks. hvis du har vænnet dig til at stå op kl. 5 hver morgen for at træne, skipper måltider, knokler hele dagen og først falder omkuld tæt på midnat – i den bedste hensigt om at nå det hele, og fordi det jo er godt at træne. I stedet for at undre dig over, at du er træt, skulle du måske overveje, om din krop forsøger at råbe dig op og fortælle dig noget, som du længe har ignoreret. Set i det lys kan træthedsfølelsen være det bedste, der er sket for dig. Din krop taler til dig og giver dig det røde kort, fordi tiden er inde til at holde en pause, til at reflektere og lære noget nyt. Nemlig en helt ny vej mod mere energi,” mener Norton.

For Pia Norton er det dog alfa og omega, at man er indstillet på at arbejde med hele sin livsstil, hvis igen skal komme til at ’sprudle af energi’. Altså er kravet for at få del i forfatterens løfter, at man gennemfører en total renovering af sit liv. En tanke som må gøre et i forvejen træt menneske blot endnu mere træt, skulle man synes. Og som i øvrigt lyder lidt, som hvis man sagde til en alkoholiker, at vedkommende bare skulle holde op med at drikke for på den måde at komme af med sin alkoholisme. Også selv om man da kun kan være enig med hende, når hun i samme åndedrag gør sig til talsmand for, at megen træthed kan afbødes med helt traditionelle remedier som ’sund fornuft, god og energigivende, nærende kost, ordentlige søvnvaner og en bevidsthed om, hvad skærme og stress, usunde kost- og motionsvaner, følelser, relationer og udfordringer generelt gør ved vores energi.’

Men Pia Norton, der efter dansk lægeeksamen har videreuddannet sig inden for functional medicine, har dog mere end dansk snusfornuft og alment kendte sundhedsråd på programmet, nemlig en kostplan, MITO-kosten, som hun mener støtter vores mitokondrier:

”Det er mikroskopiske cellekraftværker, der laver energi. I mange år var det den almindelige opfattelse, at det var mitokondriernes eneste opgave, og at vi fik mere energi, når der var mange af dem, og mindre energi, hvis der var få. Den nye banebrydende teori er, at disse små energikraftværker også er vores superfølsomme sensorer over for truende farer.," forklarer hun og fortsætter:

”Når man anskuer træthed som en form for beskyttelsesmekanisme, forstår man pludselig bedre, hvorfor så mange mennesker er trætte. For der er mange trusler omkring os: inflammation, kronisk søvnmangel, sygdom, stress, inaktivitet, overvægt, depression, ensomhed eller livsstilsforhold, som får mitokondrierne til at vejre fare.”

Mitokondrierne er altså for Norton afgørende vigtige allierede i kampen mod træthed, og derfor skal de stimuleres, forkæles og fodres ved hjælp af kost og kosttilskud fra, hvad hun betegner som MITO-diæten, der her fremstår som en hybrid af de to populære diæter, Middelhavskosten og Keto-diæten. MITO-kosten indeholder således færre simple kulhydrater end Middelhavskosten og færre animalske fedtstoffer end Keto-diæten.

Topscorerne indenfor fødevarer, som styrker mitokondrierne og således giver energi i MITO-diæten er ifølge Norup mandler, avocado, olivenolie, kokosolie, vildlaks, kød fra fritgående dyr, valnødder, chiafrø, hørfrø, hampefrø, blåbær, granatæble, broccoli, spinat, grøn te og mørk chokolade. Alt sammen fødevarer som indeholder sunde enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer og nogle af de mineraler, som er særlig vigtige for, at mitokondrierne fungerer godt ifølge Pia Norup, der er indehaver af en klinik for Functional Medicine.

Hvorvidt man bliver mindre træt af at læse Pia Nortons bog, hvorvidt man selv kan finde roden til sin træthed, og hvorvidt man som i forvejen ret så træt kan overkomme at leve op til bogens i virkeligheden ret krævende livsstilforandringer, er nok tvivlsomt. Men måske tricket er at forstå "Aldrig mere træt" som en udførlig  introduktion til Pia Norups egne arbejdsmetoder, som man så siden kan opsøge med henblik på at få netop hendes hjælp til diagnosticering og efterfølgende konkrete livsstilsforandringer. Læst som sådan er bogen inspirerende for at opsøge faglig rådgivning for overvældende træthed. Læst som en selvhjælpsbog nok for svær at eksekvere.

Men orker man hverken at søge personlig hjælp eller gennemføre programmet selv, vil mange givetvis alligevel godt kunne bruge bogens sidste halvdel som en aldeles appetitlig og vellykket opskriftsamling til en sundere og måske ligefrem mere energigivende diæt. MITO-kosten med sin basiskost bestående af masser af vegetabilske fedtstoffer, fisk, grøntsager, bær, bælgfrugter, nødder, mandler, frø, frugt og lejlighedsvist også rødt kød fra fritgående dyr, virker ikke blot overkommelig, men også som et godt alternativ til KETO-diæten og vil givetvis på ingen måde skade andet end de muligvist ekstra trættende kilo sul, som man måtte have for meget.

 Pia Norton: "Aldrig mere træt", er udkommet på Poltikens forlag, 274 kroner