| | | | | |
 


Coronapandemien fik kunstnere til at reflektere over digital afhængighed

KUNST: Er vi i færd med at blive udslettede? Hvilken fremtid venter forude? og hvad skal jeg få tiden til at gå med? var nogle af de spørgsmål, som meldte sig hos mange af os under coronakrisen og dens dramatiske lockdowns. 13 kunstnere besvarer nu spørgsmålene i en dokumentarfilm, på en udstilling og i forskningsartikler.

De samme spørgsmål som dem ovenfor stillede en lang række digitale kunstnere sig, og nu har lektor Søren Pold fra Afdeling for Informationsvidenskab og Digital Design ved Aarhus Universitet i spidsen netop samlet kunstnernes svar i et forskningsprojekt, som forsøger at indkredse, hvordan coronakrisen blev bearbejdet og forstået af den digitale kunst og elektroniske litteratur.

"Vi er ikke epidemiologer eller fra samfundsvidenskab, så vores forskningsprojekt har i stedet haft et kunstnerisk og kulturelt sigte, hvor vi har spurgt: 'Hvordan har kunstens verden artikuleret coronapandemien?' 'Og hvordan kan man bruge kunsten til at forstå pandemien?' Det var dér, vores projekt begyndte," fortæller Søren Pold, der sammen med forskere fra Universitetet i Bergen og Jagiellonian University i Krakow har dissekeret digitale værker fra 34 internationale kunstnere, som siden er blevet til en forskningssamling og en udstilling, hvorfra forskerholdet igen har udvalgt 13 af projekterne og interviewet de enkelte kunstnere om tankerne bag deres værker. Interviews, som er samlet i dokumentarfilmen, 'COVID E-LIT: Digital Art During the Pandemic'.

Da Pold og forskerholdet startede den forberedende fase af deres forskningsprojekt i 2020, var de i starten primært interesserede i at fange det kulturelle øjeblik af den da spirende covidpandemi gennem linsen af digital kultur i almindelighed og elektronisk litteratur og digital kunst i særdeleshed. Men senere blev de i forbindelse med de omfangsrige lockdowns også optagne af at bevidne det massive skift med at overføre næsten alle aspekter af vores hverdag online.

Pandemiens lockdowns resulterede hurtigt i både en eksplosion af nye former for kreativitet og det akutte syndrom af meget omtalte "Zoom-træthed". Kreativiteten blev ofte medieret gennem populære platforme og bragte nye digitale genrer såsom Tik-Tok-duetter og de hjemmelavede reenactments af klassiske malerier, oven på allerede anerkendte, udforskning af meme-kultur samt debatter på subreddit, der er et underforum for Reddit-brugere, der her kan samles og udveksle information.

Ifølge Søren Pold er der en række fælles tematikker på tværs af værkerne. Heriblandt en forundring over, hvor uforberedte vi var på, at en pandemi kunne ramme os:

”Det grundlæggende spørgsmål har været, hvordan det kan være, at vi eksempelvis har glemt den spanske syge, som var den sidste pandemi, der ramte store dele af verden. Og hvorfor vi ikke har nogen monumenter for den spanske syge, selv om man faktisk anslår, at den slog flere mennesker ihjel end Første og Anden Verdenskrig tilsammen," fortæller han.

Samtidig blev det ifølge Søren Pold også et markant tema, hvordan vi med de langvarige nedlukninger var overladt til en digital platformskultur, hvor videomøder, sociale medier og digitale nyhedsstrømme fik en afgørende rolle som livsnerve til omverdenen:

”En kunstner har eksempelvis forholdt sig til den endeløse række af nedslående overskrifter fra avisernes hjemmesider, som overlod os til en daglig form for ’doom-scrolling’, mens en anden kunstner har undersøgt, hvad Zoom og andre onlineværktøjer gjorde ved vores privatsfære. Mange af dem har forholdt sig kritisk til den digitale virkelighed, vi alle var lukket inde i. Som digitale kunstnere har de netop haft en særlig adgang til at kunne reflektere over de digitale platforme, og hvordan de formede vores liv og kultur," siger Søren Pold, der i værkerne også ser udtrykt et udbredt savn efter at være sammen med andre mennesker, selv om nedlukninger af kulturliv og det øvrige samfund også af kunstnerne blev set som en mulighed for at kommunikere og skabe nye muligheder for at gøre kunsten mere tilgængelig for publikum.

Pold og kollegaer har til dokumentarfilmen i alt samlet 13 timers interviews med de udvalgte kunstnere, som er foregået via Zoom, herudover har de tre forskere også afrapporteret deres studier i en række forskningsartikler samt lavet en udstilling, skabt i samarbejde med Electronic Literature Organizations konference ’Platform Pandemic’, (virtuel, Aarhus/Bergen 2021) og støttet af Carlsbergfondet.

"Vi tænker, at vi har etableret noget historisk materiale, der bringer én tilbage til dengang, man sad i sin dagligstue og kiggede ind i sin skærm. Sådan som vi mere eller mindre gjorde i et par år. Samtidig var det her den første digitale pandemi, forstået på den måde, at der ligger rigtig meget materiale om pandemien på nettet og de sociale medier,” forklarer Pold, der mener, at hans projekt udgør det monument, som kunstnerne efterlyste i forhold til pandemien i 1918. Bare et digitalt monument, fremfor et som et fysisk på en plads i byen.

Dokumentaren har indtil videre været vist ved Oslo International Poetry film-festival, en række videnskabelige sammenhænge og vil herudover blive vist på LiteratureXhange på Dokk1 i Aarhus 19. juni, samt inkluderet i samlingerne på British Library og Bergen Bibliotek.

Dokumentarfilmen 'COVID E-LIT: Digital Art During the Pandemic' kan ses HER 

 

 

Redaktion

Redaktion

Webmaster

Tilknyttede journalister

  • Redaktionschef

    Helle Torpegaard
    helle@medicinsketidsskrifter.dk

    Journalister

    Anne Mette Steen-Andersen - videnskabelig redaktør
    Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
    Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik
    Bo Karl Christensen - diabetes, onkologi
    Maiken Skeem – hjertekar, sundhedspolitik
    Mads Moltsen - gastroenterologi, onkologi
    Henrik Reinberg Simonsen, almen praksis, allround

    Tilknyttede journalister

    Berit Andersen – psykiatri, sundhedspolitik
    Birgit Brunsted - onkologi, hjerte-kar, generelt
    Jette Marinus - respiratorisk
    Maria Cuculiza - kultur, neurologi
    Gorm Palmgren - onkologi
    Marianne Rohweder - overvægt, sundhedspolitik
    Ebbe Fischer - allround
    Natacha Houlind Petersen - allround
    Nana Fischer - allround

    Om os

    Annoncer

    Persondatapolitik

    Cookiepolitik

    Etiske retningslinjer

    Kontaktinfo

    Abonnement
    birgitte@medicinsketidsskrifter.dk

    Mail redaktionen

Om os

Redaktionen

Redaktion

Webmaster

Tilknyttede journalister

  • Redaktionschef

    Helle Torpegaard
    helle@medicinsketidsskrifter.dk

    Journalister

    Anne Mette Steen-Andersen - videnskabelig redaktør
    Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
    Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik
    Bo Karl Christensen - diabetes, onkologi
    Maiken Skeem – hjertekar, sundhedspolitik
    Mads Moltsen - gastroenterologi, onkologi
    Henrik Reinberg Simonsen, almen praksis, allround

    Tilknyttede journalister

    Berit Andersen – psykiatri, sundhedspolitik
    Birgit Brunsted - onkologi, hjerte-kar, generelt
    Jette Marinus - respiratorisk
    Maria Cuculiza - kultur, neurologi
    Gorm Palmgren - onkologi
    Marianne Rohweder - overvægt, sundhedspolitik
    Ebbe Fischer - allround
    Natacha Houlind Petersen - allround
    Nana Fischer - allround

    Om os

    Annoncer

    Persondatapolitik

    Cookiepolitik

    Etiske retningslinjer

    Kontaktinfo

    Abonnement
    birgitte@medicinsketidsskrifter.dk

    Mail redaktionen

Om os