| | | | | |
 


Corona sætter strøm til den digitale kulturformidling

DIGITALT: De offentligt tilgængelige danske kulturinstitutioner har måttet dreje nøglen om på grund af coronavirussen, men flere af dem blomstrer som aldrig før på digitale platforme i hele landet.

Den digitale opblomstring blandt tidligere analoge, men også digitale kulturproducenter for både børn og voksne fremgår af en rapport fra Region Midtjylland, som sætter spot på syv nationale kulturaktører gennem "corona-krisens" første måneds tid.

Ifølge rapporten har regeringens lockdown af Danmark og dens opfordringer til, at danskerne holder afstand og i øvrigt så vidt muligt bestræber sig på at undgå smitterisici betydet, at mange børnefamilier, enlige, ældre, kronisk syge og særligt psykisk sårbare er blevet mere eller mindre isolerede i deres hjem. En isolation som ifølge Regional Udvikling i Region Midtjylland har medført et øget behov for kultur- og fællesskabsoplevelser, som en række danske kulturinstitutioner nu har stor succes med at opfylde i form af digitale oplevelser og tilbud.

”Den situation vi står i, er meget alvorlig for kunstnere og kulturinstitutioner. Men det er glædeligt at opleve, at de i høj grad bruger krisen som afsæt for innovation og nyskabelse. Analysen peger på, at mange kulturaktører har gennemgået en enorm udvikling på meget kort tid, og det er imponerende. Samtidigt kan det forhåbentligt give et positivt afsæt, når vi er på den side af krisen,” siger Jørgen Nørby, formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Midtjylland.

Når nyt publikum

Ifølge rapporten er det en gennemgående erfaring hos undersøgelsens syv meget forskellige kulturleverandører, at den af coronakrisen påtvungne digitalisering har betydet flere brugere og helt nye målgrupper.

For eksempel oplyser den københavnske dokumentarfilmfestival, CPH:DOX, at 30 procent af deres brugere nu bor udenfor hovedstadsområdet, hvor CPH:DOX ellers plejer alene at være en københavnerbegivenhed. Mens for eksempel Randers Regnskov har fået knap 10.000 nye digitale følgere om dagen de seneste uger. Om den kulturelle digitale succes, siger Flemming Knudsen, næstformand for Udvalget for Regional Udvikling:

”Vi står i en situation, hvor følelsen af fællesskab og kulturel adspredelse er noget af det mest attraktive, man kan forestille sig. Derfor er det en fornøjelse at følge, hvordan store dele af kulturlivet med kreativitet og nytænkning hurtigt har formået at omstille sig og har et stort ønske om at være med til at løfte i flok i denne krisetid. Også selv om der på den økonomiske side er tale om en krise, som i høj grad rammer netop kulturen”.

Men ikke mindst psykisk sårbare og socialt udsatte har stort udbytte af de digitale kulturoplevelser ifølge Mette Steenberg, som er daglig leder af Læseforeningen, hvis medlemmer før coronakrisen mødtes rent fysisk til guidet fælleslæsning, men som nu mødes virtuelt i enten åbne eller lukkede grupper:

"Vi ser nogle fantastiske ting, når folk mødes på kryds og tværs. Deltagerne får den her oplevelse af, at vi ikke er så forskellige som mennesker, selvom vi har nogle forskellige baggrunde og vilkår. De ting, vi går og tænker over og er optaget af, er i høj grad de samme. Der er mange af de skel, som vi ellers har mellem os, der bliver udvisket i de her læsegrupper,” beretter Mette Steenberg, der også i rapporten fortæller om deltagere, der i den seneste tid har haft den digitale læseoplevelse som eneste menneskelige interaktion i løbet af en uge.

Det er ifølge Udvalget for Regional Udvikling’s rapport håbet, at indsamlingen af de syv kulturinstitutioners erfaringer vil kunne være til gavn for andre kulturinstitutioner

”På tværs af de forskellige digitale kulturtilbud, er der en række karakteristika, som går igen. Det er først og fremmest kendetegnende for de portrætterede kulturinstitutioner, at de har været i gang med en digital læring- og udviklingsproces, da Corona-krisen ramte. De aktuelle digitale kulturtilbud bygger derfor ovenpå kulturinstitutionernes hidtidige erfaringer”, skriver forfatterne fra Region Midtjylland om projekterne, hvoraf nogle arbejder med gratis digitale tilbud som del af en udbredelses- og profileringsstrategi, mens de digitale tilbud for andre rummer et nyt indtjeningspotentiale.

De syv kulturinstitutioner er blandt andre:

 
 
 
 
 

PH:DOX Online Dokumentarfilmfestivalen, CPH:DOX, var blandt de allerførste til at gå online, da åbningsdagen nærmest faldt sammen med nedlukningen af Danmark. CPH:DOX gennemgik en digital transformation på ganske få timer og dage.

Visningerne af festivalens dokumentarer blev herefter broadcastet via Facebook Live for at skabe interaktion deltagerne imellem. Samtidig havde festivalen professionelle tv-afviklere på, der har transmitteret live-udsendelserne via et til lejligheden opbygget kontrolrum. De digitale film kunne ses digitalt derhjemme mod betaling.

De valgte film er et potpourri af danske og internationale kvalitetsfilm – dokumentar og spillefilm. Der er i resten af april fortsat film til leje – til typisk lidt under 50 kroner, cphdox.dk

Festivalen får 5 stjerner for sit digitale initiativ samt for det brede udvalg af på forskellig vis interessante og nyskabende dokumentarfilm. Selv om de fleste af festivalens film ikke mere er tilgængelige, er dens program et fremragende katalog for og introduktion til kvalitetsfilm, som man herefter kan streame på andre platforme.

 

 
 
 
 
 

Magistraten Teatret i Silkeborg er under Corona-nedlukningen omdannet til et online teater med live højtlæsning af børnebøger fra scenen udført af kendte komikere samt live Poetry Slam om Corona. Udover højtlæsningen tilbyder Magistraten Digital poetry slam i en Coronatid samt Corona Kulturfestival, hvor de præsenterer online kultur fra hele verden.

Hver dag kl. 12.30 livestreamer teatret via Facebook, når en dansk komiker læser højt fra sin yndlingsbørnebog. Alle Magistratens tilbud er gratis, men Magistraten modtager meget gerne donationer.

Magistraten har undervejs i Corona-nedlukningen skiftet strategi, så de ikke kun producerer, men nu også kuraterer og formidler live performances, der finder sted rundt omkring i verden. Til det formål har de udviklet formatet Corna Kulturfestival, der på sin egen Facebook-side linker til online kulturoplevelser verden rundt. På programmet har indtil været Edith Piaf cabaret fra Melbourne, Drag Show fra Serbien, Poetry Slam fra Toronto og Jazz fra New York. De digitale teaterprogrammer kan findes på Facebook, facebook.com/magistraten.dk . Magistraten har fortjent 4 stjerner alene for at linke op til de internationale musikoplevelser samt at teatrets udbud også er tilgængelige for mindrebemidlede. Hvorvidt man er til dansk standup forestillinger, som blandt andet fortsat kører i anden halvdel af april- er ligesom japanske tegneserier – i så høj grad en smagssag, at disse ikke indgår stjerneafgivning.

 

 
 
 
 
 

Randers Regnskov Live Skoletjenesten livestreamer alle hverdage på Facebook. Undervisningen bliver sendt fra et biologilokale, der er indrettet med eksotiske planter og et skelet i hjørnet. Her fortæller formidlingschef Asser Øllgaard på humoristisk vis - sammen med sin medvært og kameramand Brian Rasmussen - om biologiens forunderlige verden, men de to værter bevæger sig også lejlighedsvist rundt i Regnskove. Hver dags udsendelse tager udgangspunkt i et tema, der kan være alt fra tænder, hår og ører til døden, sex og børn.

“Det har taget Randers Regnskov 10 år at få 35.000 følgere på Facebook. Nu er vi oppe på over 90.000 følgere. Det svarer nærmest til 10.000 nye følgere om dagen,” oplyser direktør, Henrik Herol, hvis runde 60-årige fødselsdag sågar bliver fejret i et af programmerne, som er utroligt hyggelige i kraft af de 2 søde kompetente værter, en masse rare ansatte og de spændende dyr som for eksempel ægtevaske amerikanske alligatorer. Randers Regnskov får 6 stjerner for sin enkle formidling, hygge og levende pædagogik. At masser af børn er vilde med programmerne, og også stiller de to værter hundredvis af spørgsmål skriftligt via facebook, facebook.com/randersregnskov live under streamingerne er nemt at forstå, for programmerne er sjældent charmerende i al deres teknologiske enkelhed.

 

 
 
 
 
 

KGL Xtra Det Kongelige Teater har lanceret et nyt gratis online univers, 
der giver danskerne mulighed for at se forestillinger og 
komme bagom nationalscenen. 
 GL Xtra er ifølge teatrets kommunikationschef, Magnus Restoft, spydspidsen i Det Kongelige Teaters digitale strategi, der handler om at være relevant for flere danskere. KGL Xtra vil både være relevant for de kunstinteresserede, der indløser billet til en forestilling, og de mennesker, som ikke har mulighed for at besøge teatret.  Og den mulighed må man i den grad sige at teaterets Corona-gavebod giver mulighed for. kglteater.dk/kgl/xtra/

Med Corona-udbruddet i Danmark har Det Kongelige Teater således lanceret et nyt online univers KGL Xtra. Her er det muligt at streame udvalgte forestillinger fra Det Kongelige Teaters repertoire samt opleve teatrets medarbejdere backstage. I det nye online univers inviteres brugerne helt tæt på og kan følge med i, hvordan teatrets medarbejdere træner, øver og forbereder sig til forestillingerne på nationalscenen. KGL Xtra skulle først have været lanceret til sommer, men er nu gået i luften under Corona-nedlukningen.

“Vi tror på, at der er et behov lige nu, samt at den kunst, som vi har, kan være med til at understøtte det fællesskab, som danskerne er en del af. Og vi kan mærke, at danskerne søger det, forklarer Magnus Restofte, kommunikationsdirektør Det Kongelige Teater.

På KGL Xtra inviteres brugerne for eksempel også med ind i skabelsen af Hobitten, Det Kongelige Teaters store udendørsforestilling i Dyrehaven. I en video giver teaterchef Kasper Holten indblik i sine kunstneriske overvejelser bag Hobbitten.

Teatrets ønsker for KGL Xtra er at online universet skal være med til at gøre teatret relevant for flere danskere. Både for de der vil købe billet til en forestilling, og de mennesker, som ikke har mulighed for at besøge teatret.

Og KGL Xtra er ganske enkelt fantastisk. Teatret har ikke været fedtet med sine nu gratis forestillinger, som de også har sammensat, så der er noget for enhver smag og alder. Ballet, opera, teaterforestillinger fra nogle af teatrets mest populære og kritikerroste opførelser.

KGL Xtra har således skabt et univers, som enhver kan dykke ned i og finde guld. Nyt og gammelt guld som må siges at være en gave til den danske befolkning. Ikke mindst så længe at det hele er gratis, som det er nu, hvilket ikke er sikkert fortsætter, da teateret ikke lægger skjul på at KGL Xtra skal ses som led i en økonomisk strategi for fremtiden. Indtil da så gå på jagt og nyd det univers som er mindst 6 stjerner værd.

 

De øvrige kulturinstitutioner er:

1: Buster Filmfestival og Busters Filmskole: Børn og unge laver dokumentarfilm om tiden under corona- 
krisen optaget med deres mobiltelefon. Buster Filmfestival inviterer ALLE i alderen 5 - 16 år til at lave film om livet som barn eller ung under Corona-nedlukningen. Den danske filminstruktør Sebastian Cordes vil vejlede dem i at dokumentere deres oplevelser og fortælle dem i klar filmisk form. De mange film vil til slut blive samlet til én STOR dokumentarfilm om livet under Coronoa-lockdown i et børneperspektiv bliver en del af Nationalmuseet’s samling.

Programchef Mariella Harpelunde Jensen udtaler i forbindelse med lanceringen af projektet: “Buster har en lang tradition for at samskabe med børnene, og i denne tid hvor vi alle sammen pludselig ser på vores hverdag med helt nye øjne er det oplagt at give børnene en stemme og vise dem, at man kan bruge filmmediet til at udtrykke sig og fortælle historier om sin verden. Historier der kan lære fremtiden om livet i børnehøjde under en pandemi”. Programchefen understreger at kampagnen opfordrer børn og familier til at lave film hjemme i hjemmets sikre rammer og overholde alle sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

Filmen vil få premiere på Buster Filmfestival i september 2020.  Man kan melde sig til her, hvis man vil deltage: buster.dk/news/fortael-danmarkshistorie-i -bornehojde

2: Læseforeningen: “Sammen hver for sig” Læseforeningen tilbyder lukkede og åbne læsegrupper med guidet 
fælleslæsning via den digitale mødeplatform Zoom. 
Læseforeningen er en almennyttig forening, der arbejder i krydsfeltet mellem litteratur, mental sundhedsfremme og socialt udviklingsarbejde. Foreningen arbejder for at skabe stærke læsende fællesskaber for mennesker i alle livssituationer og på tværs af sociale lag. Kernen i Læseforeningens arbejde er guidet fælleslæsning, der udføres af frivillige læseguider landet over.

Fælleslæsningen foregår i mindre grupper, der normalt sidder sammen og får læst en tekst højt og indgår i dialog omkring den. Men som noget helt nyt tilbyder Læseforeningen nu digital fælleslæsning tilrettelagt via den digitale mødeplatform Zoom. Det sker både i lukkede grupper for sårbare borgere og i åbne grupper for alle, der har lyst til at være med. facebook.com/laeseforeningen

3: I stedet for at aflyse musikundervisningen under Corona-nedlukningen valgte Aarhus Musikskole i stedet at tilbyde digital musikundervisning til eleverne.

Aarhus Musikskole mener at havde man valgt at stoppe undervisningen under Corona-nedlukningen, ville skolen først have set eleverne igen efter at de skulle have gentilmeldt sig for en ny periode. Og dermed ville de have risikeret at miste kontakten til eleverne eller at eleverne havde bedt om, at få deres penge tilbage.

Derfor besluttede Aarhus Musikskole sig hurtigt for at tilbyde musikundervisning digitalt, fortæller Lars-Ole Vestergaard, leder af Aarhus Musikskole.

Den digitale undervisning på Aarhus Musikskole fungerer sådan at lærere og 
elever selv finder en platform, der fungerer for dem til at gennemføre musikundervisningen via et videoopkald.

Redaktion

Redaktion

Webmaster

Tilknyttede journalister

  • Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
    Berit Andersen – psykiatri, sundhedspolitik
    Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik
    Birgit Brunsted - onkologi, hjerte-kar, generelt
    Jette Marinus - respiratorisk
    Maria Cuculiza - kultur, sundhedsteknologi, sundhedspolitik
    Maiken Skeem – hjertekar, sundhedsteknologi, sundhedspolitik
    Annette Lausten - gastroenterologi
    Marianne Rohweder - overvægt, sundhedspolitik
    Bo Karl Christensen, diabetes, onkologi
    Mads Moltsen - gastroenterologi, onkologi
    Ebbe Fischer - allround

Om os

Redaktionen

Redaktion

Webmaster

Tilknyttede journalister

  • Signe Juul Kraft - onkologi, hæmatologi, sundhedspolitik
    Berit Andersen – psykiatri, sundhedspolitik
    Nina Bro - sclerose, sundhedspolitik
    Birgit Brunsted - onkologi, hjerte-kar, generelt
    Jette Marinus - respiratorisk
    Maria Cuculiza - kultur, sundhedsteknologi, sundhedspolitik
    Maiken Skeem – hjertekar, sundhedsteknologi, sundhedspolitik
    Annette Lausten - gastroenterologi
    Marianne Rohweder - overvægt, sundhedspolitik
    Bo Karl Christensen, diabetes, onkologi
    Mads Moltsen - gastroenterologi, onkologi
    Ebbe Fischer - allround

Om os